Категорії розділу

Вхід на сайт

Пошук

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 7

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Із досвіду роботи Кишинської Юлії Сергіївни, вчителя Новоіванівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Тема Поширені й непоширеніоднорідні члени речення. Смислові відношенняміжоднорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові). Культура мовлення й стилістика.Правильна побудовареченьізсполучникамине лише.., а й..; як..., так і...Речення з кількома рядами одноріднихчленів. Однорідні й неоднорідніозначення.

Мета: поглибити знання учнів про роль однорідних членів речення, навчити визначати їх у реченні, ставити розділові знаки при однорідних членах речення, формувати навички правильного інтонування речень з однорідними членами; розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам’ять

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Гра «Відгадай синтаксичну загадку».

Розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень. Розділ науки про мову, який вивчає вживання розділових знаків у реченні й тексті на письмі. Слово чи група слів, що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ. Речення, що має два головних члени — підмет і присудок, які групують навколо себе всі інші члени речення (другорядні). Речення, граматична основа якого складається з одного члена (підмета або присудка). Речення, де пропущений один або кілька членів, які можна відтворити.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроків

Проблемне завдання.

Прочитайте уривок із поезії О. Олеся. Ще раз прочитайте вірш, опустивши однорідні члени речення. З’ясуйте, яке смислове, синтаксичне та стилістичне навантаження вони несуть.

Ліс густий, дрімучий, темний,
Споконвічний ліс росте,
Не проб’ється навіть сонце
Крізь гілля його густе.
Велетенські граби, вільхи,
Сосни, явори, дуби

Раз в століття полягають
Після віку боротьби.
Де родились, там вмирають,
Обертаються у тлінь,
На могилах виростає
Ряд наступних поколінь.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

§ 1.   Слово вчителя.

§ 1)   Які члени речення називаються однорідними.

§ Члени речення, які стосуються того самого слова в реченні та відповідають на те саме питання, називаються однорідними. Наприклад: Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. (О. Довженко)

§ Однорідні члени речення рівноправні між собою й незалежні одне від одного, вони з’єднуються сурядним зв’язком. Однорідними можуть бути і головні (підмет і присудок), і другорядні (додатки, означення, обставини) члени речення.

§ 2)   Поширені й непоширені однорідні члени речення.

§ Однорідні члени речення бувають непоширені (виражені одним повнозначним словом) і поширені (виражені групою слів). Наприклад: Понад ставком росли верби, осокори, кущі верболозу, густий очерет. (Із журналу)

§ 3)   Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами.

§ Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами є тими самими членами речення, що й однорідні члени, які вони узагальнюють.

§ 4)   Зв’язок між однорідними членами речення. Розділові знаки.

§ Однорідні члени речення поєднуються між собою безсполучниковим, сполучниковим і змішаним зв’язком.

§ Між однорідними членами ставлять коми. Не ставиться кома між двома однорідними членами речення, якщо вони з’єднані одиничними сполучниками і(й),та(і), або, чи. Наприклад: Старий батько сидить коло хати та вчить внука маленького чолом оддавати. (Т. Шевченко)

§ 2.   Опрацювання таблиць «Сполучники сурядності», «Однорідні члени речення», «Розділові знаки між однорідними членами речення».

Сполучники сурядності

Єднальні

Протиставні

Розділові

І(й); та (у значенні і); і…і,ні…ні; ані…ані; як…так;ще й, не тільки… а й; а також.

А, але, та (у значенні але);проте, зате, однак

Або, чи, хоч, або… або,чи…чи, хоч…хоч, то…то,не то…не то, чи то…чи то,хоч…хоч

Тут були і авіатори, і танкісти, і артилеристи. (О. Гончар)

А на серці легко, але гірко. (Т. Шевченко)

На озері туман то летить пеленою, то хвилює од вітру, то розривається, одкриваючи блідо-блакитну воду. (Леся Українка)

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Тренувальні вправи.

2.   Творче завдання.

Складіть із поданими словами словосполучення з однорідними членами речення. Укажіть тип зв’язку між ними.

Зразок: Повертались (які?) веселі та бадьорі.

Знайшли (що?), не буде (чого?), доглядає (кого?), співає (як?), дружить (з ким?), захід (який?), осінь (яка?).

3.   Пояснювальний диктант.

4.   Творче конструювання.

Запишіть подані речення, поширюючи однорідними членами і ставлячи потрібні розділові знаки.

Весняний ліс стояв наповнений співом пташок. Світанкова зоря зійшла над землею. Спека висушила спраглі поля. Зимовий ранок привітав усіх снігом. Весна зігрівала все навкруги. Пшенична нива чекала на хліборобів. Літо видалося теплим.

5.   Самостійна робота.

6.   Робота в групах.

Складіть у зазначеному стилі речення з однорідними членами, використовуючи подані слова.

1 група (у науковому стилі): Математика, фізика, хімія. Синтаксис, пунктуація, морфологія. Кальцій, кисень, водень.

2 група (у художньому стилі): Степи, ліси, долини. Снігурі, білки, зайці. Калина, верба, тополя.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

§ VІ.  Підсумки уроків

Гра «Хто швидше?».

Складіть речення з кількома рядами однорідних членів.

1)   О, О, О … та О, та О, та О.

2)   О, О, О … О, О, О.

3)   О і О, О і О … О, О.

4)   О, О, О … О, О і О.

 

 

 

Тема Узагальнювальні слова в ре­ченнях з однорідними членами.

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнюючі слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнюючих словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил; розвивати увагу, логічне мислення

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Завдання учням.

Запишіть речення. Визначте однорідні та неоднорідні означення. Якими частинами мови вони є?

Ліс стояв тихий, спокійний, зажурений. Небо було глибоке, бездонне, залите густою темінню, усипане міріадами рухливих мерехтливих зірок. (Ю. Збанацький) Є в мене шматок справжнього блокадного хліба. (О. Кравець) На греблі знов у два рядки видивляються в воді старі, товсті, дуплинасті верби. (І. Нечуй-Левицький) Під осінніми високими зорями затихають оселі. (М. Стельмах)

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Завдання учням.

Доповніть подані речення однорідними членами таким чином, щоб вони розкривали зміст виділених слів. Запишіть. Якими членами речення виступають виділені слова і дібрані до них однорідні члени? Який між ними зв’язок?

Увечері до хати посходилась уся сім’я: … Земля України, небо і люди — … Пам’ятками історії й культури уславлені українські міста, як-от: …, …, … Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: …

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

 1.   Слово вчителя.

Узагальнюючі слова найчастіше виражаються займенниками, прислівниками, проте вони бувають виражені й прикметниками, іменниками, числівниками, дієсловами. Наприклад: Куди не повернешся — скрізь земля: і згори, і знизу, і праворуч, і ліворуч. (О. Іваненко) Ми садили ліс у полі: і дубочки, і тополі, і осику, і ліщину, і червону горобину. (М. Стельмах)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота з текстом.

Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Випишіть речення з однорідними членами, накресліть їх схеми. Поясніть розділові знаки. Назвіть речення з узагальнюючими словами при однорідних членах.

Вулиця наша вузенька та покарлючена. Тут із-за хворостяних тинів привітно здоровкаються з людьми веснянкуваті вишняки, а в них то сумують, то веселіють біленькі й блакитні хати. Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство та мірошництво.

Серед майстрового люду найбільшої слави зажив мій дід Дем’ян. Чого тільки не вмів мій дідусь! Зробить не тільки січкарню чи крупорушку, але й вітряка під самі хмари. У кузні вкує сокиру, у стельмашні злагодить воза й сани, ще й дерев’яні квіти розкидає по них.

Залізо й дерево аж співали в діда, поки сила не повиходила з його рук. Міг чоловік нехитрим інструментом вирізати хоч просту людину, хоч святого. Сусіди не раз згадували, як на замовлення він робив нашому панові фігури апостолів Петра й Павла. Вони виходили з дерева не пісними святенниками, а могутніми молодоокимибороданями, яким приємно було тримати в руках і книгу, і ключі від раю.

(За М. Стельмахом)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Тренувальні вправи.

1)   У кожній групі слів укажіть слово або словосполучення, що є узагальнюючим.

Іменник, числівник, дієслово, займенник, самостійні частини мови, прислівник, прикметник.

Казки, прислів’я, приказки, жанри фольклору, пісні, міфи, легенди, перекази.

Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Тарас Шевченко, Леся Українка, Степан Руданський, українські письменники.

Микола Лисенко, Павло Чубинський, Михайло Вербицький, композитори, Платон Майборода.

2)   Запишіть речення, поясніть уживання розділових знаків. У першому реченні підкресліть усі члени речення.

Лози, кручі, ліс — все блищить і сяє на сонці. (О. Довженко) Ми садили ліс у полі: і дубочки, і тополі, і осику, і ліщину, і червону горобину. (М. Стельмах) Всюди: і на вулицях, і круг стадіону, і обабіч дороги до заводу — росли молоді осокори, клени й каштани. (В. Собко)

3)   Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть поставлені розділові знаки.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: і дитинство, й розлука, й твоя материнська любов. (А. Малишко) У очі полізло різне зілля: копитник і ракова шийка, материнка і чорнобиль, горицвіт і звіробій, деревій і ромен, медунка і чемериця, буркун і подорожник, кульбаба і молочай — все це росло на землі, по болотах і на воді. (М. Стельмах) На річці, в лісі, на полі — всюди німо, тихо. (І. Нечуй-Левицький)

2.   Гра «Хто швидше?».

За опорними схемами складіть і запишіть речення.

УС: О і О, О і О, О й О.

І О, і О, і О, і О — УС.

УС: О, О, О — УС.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

§ VI.  Підсумки уроку

«Поетичний турнір».

Прочитайте напам’ять строфу з поетичного твору українського письменника, у якій би було речення з узагальнювальним­словом.

Категорія: Мої статті | Додав: Наталія (14.02.2016)
Переглядів: 774 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar